Ny praktikmulighed i dagplejen for pædagogiske assistentelever

Randers Social og Sundhedsskole og Randers Kommune har nu gjort det muligt, at pædagogiske assistentelever kan komme i praktik i Dagplejen i deres anden praktik.

Elever på Randers Social- og Sundhedsskole har nu fået mulighed for at bruge noget af deres praktik i dagplejen. Den første elev har allerede afsluttet sin dagplejepraktik og både eleven, dagplejeren og Randers Kommune er positive over forløbet.

”Jeg synes, det er en spændende måde at arbejde på, da man for det meste arbejder alene. Personligt har jeg fundet ud af, at det helt klart er noget, jeg godt kunne tænke mig at arbejde som, da jeg godt kan lide at fordybe mig i de enkelte børn og deres forældre.” fortæller Nina Søndergaard Jørgensen, der er pædagogisk assistentelev og har været fem uger i praktik hos en dagplejer.

Målet med forsøget er at give eleverne kendskab til hverdagen som dagplejer, fx hvad det vil sige at arbejde alene og selvstændigt med de pædagogiske arbejdsopgaver, aktivering af forældre og dokumentation. Gennem praktikken får eleverne også mulighed for at prøve sig selv af, og dermed finde ud af, om de skal være fx dagplejere. Efter de fem uger, skal eleven i forsøget fortsætte praktikken i en daginstitution for at færdiggøre anden praktik, og få opfyldt alle sine praktikmål.

Randers Kommune valgte at afprøve forsøget hos en dagplejer, der selv er uddannet pædagogisk assistent, så både dagplejeren og eleven kunne spejle sig mest muligt i hinanden. ”Jeg synes det gik super fint, både i forhold til, at jeg selv fik genopfrisket nogle ting, men også i forhold til, at jeg fik mulighed for at vise, at dagplejen også er et sted, hvor vi arbejder med læreplaner, samspilsregler, anerkendelse og empati, og at vi også skal dokumentere, hvad vi gør i form af skriftlige formularer til kommunen og billeder gerne både til forældre og kommunen. ” fortæller Lene Laursen, der er dagplejer i Randers Kommune. Lene deltager i en kommende vejlederuddannelse, for at blive opdateret i uddannelsen til pædagogisk assistent og fortsætte med at tage elever i praktik.

”Med hensyn til en ny praktikant vil det sagtens kunne lade sig gøre. Jeg synes, det har været spændende og et frisk pust.” fortsætter Lene Laursen, der samtidig roser eleven for sit engagement og nysgerrighed.

Randers Kommune og Social- og Sundhedsskolen i Randers håber, at forsøget kan udvides i fremtiden, så endnu flere elever med en dagplejer i maven kan få den erfaring med fra sin uddannelse.