Fra STX-student til SOSU-assistent

Studenterfesternes tid er over os. Tre år med fagbøger, skriftlige opgaver og mundtlige eksamener bliver fejret over hele landet. Men hvad så nu? Det spørgsmål stillede Cecilie Øls-Andersen også sig selv som nyudklækket STX-student. Og først da hun mere eller mindre tilfældigt landede i et afløserjob i hjemmeplejen fandt hun ud af, at en SOSU-uddannelse var vejen frem for hende.

”Jeg var helt vildt glad, da jeg fik min studenterhue. Men jeg var stadig meget uafklaret omkring mine karrieredrømme. Derfor besluttede jeg mig for at tage et par sabbatår,” fortæller Cecilie, der nu er 23 år og SOSU-assistentelev på Randers Social- og Sundhedsskole.

”Jeg var omkring dyrepasseruddannelsen, og jeg arbejdede som medhjælper i en børnehave. Men der var ikke rigtig noget af det, jeg havde lyst til for alvor at gøre til en karrierevej. Så fik jeg helt tilfældigt et ferieafløserjob i hjemmeplejen, og jeg blev med det samme klar over, at jeg gerne ville arbejde med mennesker.”

Cecilie startede som afløser i hjemmeplejen i sommerferien 2018. I oktober samme år havde hun første skoledag på grundforløb 2 til SOSU-uddannelsen. Og siden da er hun kun blevet bekræftet i, at det er det helt rigtige valg, fordi SOSU-asssistentuddannelsen åbner mange døre og giver et solidt afsæt for en karriere, der drejer sig om mennesker.

STX er et godt afsæt for en SOSU-uddannelse

Man kunne måske fristet til at tro, at Cecilies tre år på STX var spildte, når hun efterfølgende vælger at tage en anden ungdomsuddannelse. Men ifølge Cecilie selv er det på ingen måde tilfældet:

”Jeg er blevet mere moden under min STX-uddannelse. Jeg er faktisk slet ikke sikker på, at jeg ville have kunnet klare SOSU-faget lige efter grundskolen. Og fagligt har jeg jo et godt teoretisk afsæt fra gymnasiet, som jeg nu kan bygge videre på med mere specialiserede sundhedsfaglige kompetencer og en masse praktiske færdigheder,” forklarer hun og uddyber:

”Man føler virkelig, at der er plads til alle på skolen, uanset om du kommer direkte fra 9. klasse eller om du er 50 år. Det er spændende og meget lærerigt at møde klassekammerater i forskellige aldersgrupper.”

Vejen til en sundhedsfaglig karriere

Cecilie er stadig ikke helt sikker på, hvad hendes fremtidige drømmejob bliver. Hun har mange år foran sig, og det er vigtigt for hende at holde alle muligheder åbne. Men hun brænder for at arbejde med mennesker og gøre en forskel for andre, og derfor er det sundhedsfaglige område det helt rigtige for hende.

”Om det bliver SOSU-vejen, sygeplejerskestudiet eller måske ergoterapeutuddannelsen, ved jeg ikke helt endnu. Med min SOSU-assistentuddannelse får jeg en masse praktiske erfaringer, mens jeg kommer til at arbejde tæt sammen med både borgere, patienter og andet sundhedsfagligt personale. Jeg er sikker på, at det er den bedste måde for mig at bygge min karriere op på,” siger hun og supplerer med et smil:

”Og så gør det da heller ikke noget, at jeg får elevløn. Og at jeg efter godt tre år bliver SOSU-assistent og kan få job som faglært med en fin løn. Uanset om jeg vælger at læse videre eller ej.”

Naturfag er blevet mit nye yndlingsfag 

Naturfag og biologi har aldrig rigtig fanget Cecilie Øls-Andersens interesse i folkeskolen eller på gymnasiet. Men på SOSU-assistentuddannelsen er læren om anatomi og kemiske formler pludselig blevet et af hendes yndlingsfag.

”Det giver mening at terpe anatomi og kemi nu. Fordi det er afgørende viden for mig som fagperson, når jeg skal dosere medicin eller snakke med en borger om livsstilssygdomme,” fortæller Cecilie Øls-Andersen, der tager SOSU-assistentuddannelsen på Randers Social- og Sundhedsskole.

”Det er virkelig en øjenåbner for mig, at et fag kan bruges og formidles så forskelligt. Og jeg er vildt imponeret over vores underviseres evne til at koble den teoretiske undervisning til praksis. Det er blevet spændende at lære om lungernes funktion, fordi det er en forudsætning for at forstå, hvordan borgere med KOL har det, og hvordan jeg bedst hjælper dem til et bedre liv.”

Cecilie forklarer desuden, at uddannelsens kombination af skole og praktik passer hende rigtig godt. Det er en god måde at lære på for hende, fordi hun kan prøve teorien af i praksis. Ifølge Cecilie betyder det, at hun både forstår og husker, det hun lærer, meget bedre, end hvis hun kun havde læst om det i en bog.

Bruger fagligheden til at gøre en forskel

Med en ny oplevelse af, hvordan teoretiske færdigheder kan være praktisk relevante, har Cecilie for alvor fået øjnene op for, at hun med hendes sundhedsfaglighed kan gøre en stor forskel i andre menneskers liv og hverdag.

”Det bedste ved mit fag er, at jeg kommer tæt på andre mennesker og får lov til at hjælpe dem lige dér i livet, hvor de er allermest skrøbelige. Det er især spændende at arbejde med rehabilitering, fordi det kræver en stærk faglighed at hjælpe den enkelte borger ved at gøre noget sammen med ham eller hende, i stedet for at gøre det for ham eller hende,” siger hun med et stort smil.

 

HVER SYVENDE STUDENT TAGER, LIGESOM CECILIE, EN ERHVERVSUDDANNELSE EFTER GYMNASIET. LÆS MERE HER