Projektoversigt
Igangværende projekter

Complementum – øget gennemførelse gennem styrkelse af læring, fællesskaber og overgange
Projektet skal understøtte skolerne i at kunne understøtte elever med særlige behov i højere grad, med udvikling af undervisningsformer og arbejdsformer, samt udvikling af den støtte og de ressourcer, skolerne stiller til rådighed for eleverne med henblik på forebyggelse af frafald på velfærdsuddannelserne.
Complementum – øget gennemførelse gennem styrkelse af læring, fællesskaber og overgange
Social inklusion med fokus på interkulturalitet
Projektet skal bidrage til at fremme dannelsen af bærende sociale relationer mellem vores elever på tværs af sociale, kulturelle og etniske baggrunde, og derved styrke elevernes trivsel og udvikling. Der udvikles undervisningsforløb på Grundforløb 2, som skal udvikle færdigheder til at tale om etniciteter m.m. samt udvikle elevernes interkulturelle kompetencer, samt udvikling af strategier til at styrke den sociale inklusion på uddannelserne.
Social inklusion med fokus på interkulturalitet
Praksisindsigt - for et kvalificeret uddannelsesvalg og øget gennemførelse
I dette projekt skabes et undervisningsforløb, hvor eleverne allerede på Grundforløb 1 får viden, indsigt og erfaring med den praksis de kommer til at arbejde med. Det skal bidrage til at øge elevernes motivation og oplevelse af mening i uddannelsesforløbet og dermed medvirke til et mere kvalificeret uddannelsesvalg samt øget gennemførelse.
Praksisindsigt - for et kvalificeret uddannelsesvalg og øget gennemførelse
Udvikling af nye didaktikeres professionelle dømmekraft
Projektet udvikler praksisnære pædagogisk-didaktiske kompetenceudviklingsforløb, der udvikler nye didaktikeres professionelle dømmekraft. Der udvikles forskellige designs for pædagogisk kompetenceudvikling samt podcast og/eller videoer om, hvordan man kan tilrettelægge og gennemføre pædagogisk-didaktiske kompetenceudviklingsforløb for nye undervisere.
Udvikling af nye didaktikeres professionelle dømmekraft
Udvikling af faglig læsning for øget gennemførelse
Projektet skal udvikle en model for, hvordan man kan arbejde systematisk med faglig læsning, så elever får lettere ved at tilegne sig uddannelsernes mange og fremmedartede fagord.
Udvikling af faglig læsning for øget gennemførelse
Makerspace i en SOSU-faglig kontekst
Med projektet ’Makerspace i en SOSU-faglig kontekst’ udvikles et Makerspacekoncept i SOSU-regi, hvor vi i samarbejde med Social og Sundhedsskole STV og Videnscenteret for Velfærdsteknologi vil udvikle og afprøve undervisningsmateriale, der styrker elevernes kreativitet, kollaboration, kritisk tænkning og kommunikation.
Makerspace i en SOSU-faglig kontekst
Awarenesstræning til bæredygtig omstilling for de social- og sundhedsfaglige erhverv
Formålet med projektet er at kompetenceudvikle elever og undervisere indenfor de social- og sundhedsfaglige erhverv i grøn omstilling med henblik på, at denne specifikke målgruppe kan være med til at sætte et markant miljømæssigt aftryk i deres sektor.
Awarenesstræning til bæredygtig omstilling for de social- og sundhedsfaglige erhverv
Det bæredygtige valgfag på den pædagogiske assistentuddannelse
I dette projekt udvikles undervisningmateriale til et valgfag på den pædagogiske assistentuddannelse om bæredygtighed. Eleverne skal være rollemodeller og bidrage til dannelse af bæredygtighed blandt de mennesker/borger/bruger de arbejder professionelt med i deres arbejde.
Det bæredygtige valgfag på den pædagogiske assistentuddannelse
Capacity Building in VET
Capacity Building i erhvervsskoler, handler om at opbygge erhvervsskolers organisatoriske ressourcer til at både at forbedre elevernes læringsudbytte samt styrke skolernes kapacitet til at håndtere forandringer. Formålet med projektet er at opbygge erhvervsskoleledere- og underviseres kompetence til at fremme professionelle læringsaktiviteter med henblik på organisatorisk Capacity Building.
Capacity Building in VET
Podcast – Ind i undervisningen
Med afsæt i podcastserien Omsorg på nye veje vil dette projekt udarbejde både konkret undervisningsmateriale til denne serie samt en decideret underviservejledning med inspiration til at anvende podcast som læringsmedie i og på Social- og Sundhedsskolernes uddannelser.
Podcast – Ind i undervisningen
En podcastserie om bæredygtighed for unge, om unge og af unge på ungdomsuddannelserne
Randers Social- og Sundhedsskole, Paderup Gymnasium og Tradium har indgået i et samarbejde om en podcastserie om elevernes tilgang til bæredygtighed i forhold til deres personlige liv og kommende arbejdsliv, således at de sættes i stand til at reflektere, udvikle, tilrettelægge og handle ud fra et bæredygtigt mindset.
En podcastserie om bæredygtighed for unge, om unge og af unge på ungdomsuddannelserne
Mobilitetsprojekt for elever og medarbejdere
Projektet åbner muligheder for elever og medarbejdere for at sætte internationale perspektiver på uddannelse og kompetenceudvikling gennem bl.a. mobilitetsophold i udlandet inden for Europa og arbejdet med internationalisering på hjemmebane.
Mobilitetsprojekt for elever og medarbejdere
Studietur til Færøerne for elever på Social- og sundhedsassistentuddannelsen
Studietur som valgfag med fokus på kultur og samfundsforhold inden for ældreplejen og plejeomsorgsområdet på Færøerne og i Danmark. Danske elever og undervisere får mulighed for at komme på besøg på Færøerne, udveksle tanker og ideer om uddannelsen og arbejdsområdet med færøske elever og undervisere.
Studietur til Færøerne for elever på Social- og sundhedsassistentuddannelsen
Læsefællesskaber for unge i SOSU-land
Med projektet vil vi understøtte positioneringen af SOSU-uddannelsen i et bredere dannelsesperspektiv samt motivere unge til på eget initiativ at opsøge litteraturen som et redskab til faglig og personlig udvikling. Flere unge SOSU-elever bør læse for at træne deres læsefærdigheder, styrke deres dannelse og empati. Projektet har derfor til formål, at lægge forskellige brødkrummer ud for eleverne hen imod de skønlitterære oplevelser.
Læsefællesskaber for unge i SOSU-landAfsluttede projekter

Den entreprenante PAU-elev
Formålet med projektet Den entreprenante PAU-elev er at udvikle et nyt undervisningsforløb målrettet skolens PAU GF2-forløb, der skal skabe bedre sammenhæng mellem skolens innovationsudbud fra GF1 til valgfag på den pædagogiske assistentuddannelse, som bidrager til at eleverne tænker mere innovativt og kreativt i deres opgaveløsninger.
Den entreprenante PAU-elev
SOSU Science
SOSU Science består af to projekter, "Science II" og "Digitale undervisningsforløb til naturfag på SOSU-uddannelserne". Projektet er et samarbejde mellem de jyske og fynske social- og sundhedsskoler og skal styrke naturfagsundervisningen på social- og sundhedsuddannelserne. Målet er at kompetenceløfte underviserne inden for naturfag og at udvikle et fælles digitalt understøttet læringsmateriale, der opfordrer til at eleverne arbejder mere eksperimenterende og med aktuelle problemstillinger. Derudover skal projektet sætte fokus på naturfagsundervisningen i uddannelserne.
SOSU Science
Ready for the World
Projektet er et internationalt Erasmus+ projekt i et samarbejde mellem tre skoler – en islandsk skole, en hollandsk skole og en dansk skole. Hovedformålet med projektet er at udveksle viden og gode praksiserfaringer mellem partnerlandene over temaet: ” Hvordan kan man understøtte og styrke mennesker med behov for støtte med respekt for deres egen udvikling og sætte det i perspektiv i forhold til modeller i de to andre partnerlande.
Ready for the World – et internationalt projekt
En podcastserie om innovation i social- og sundhedssektoren
Med podcastserien Omsorg på Nye Veje ønsker vi på Randers Social- og Sundhedsskole, at gøre innovationsbegrebet og dets metoder mere tilgængelige og anvendelige for såvel studerende og undervisere på landets social- og sundhedsskoler, som for den social- og sundhedssektor skolen uddanner til.
En podcastserie om innovation i social- og sundhedssektoren
Lærerproduktion af digitale undervisningsmaterialer
I dette projekt er to af vores undervisere med til at udvikle nyt digitalt undervisningsmateriale, og opnår derigennem kompetencer til at kunne realisere tilsvarende løsninger for andre områder.
Lærerproduktion af digitale undervisningsmaterialer
Det bæredygtige valgfag på den pædagogiske assistentuddannelse
Randers Social – og Sundhedsskole ønsker at arbejde med pædagogisk assistentelevers tilgang til arbejdet med bæredygtighed i det pædagogiske arbejde, således at de både kan tænke, reflektere, udvikle, tilrettelægge og handle ud fra et bæredygtigt mindset. I dette projekt udvikles undervisningmateriale til et valgfag på den pædagogiske assistentuddannelse om bæredygtighed.
Det bæredygtige valgfag på den pædagogiske assistentuddannelse
Aktiviteter, der understøtter fastholdelsen af eleverne i praktikken på SOSU-uddannelserne
Projektet er et større samarbejdsprojekt på tværs af seks af landets social- og sundhedsskoler, hvor hver skole afprøver en specifik indsats som understøtter projektets formål, nemlig at fastholde eleverne i praktikken på SOSU-uddannelserne. Med de forskellige afprøvninger ønsker skolerne at samle erfaringer med tiltag, der virker, og dele disse med hinanden på tværs af skolerne og til inspiration for andre af landets SOSU-skoler.
Aktiviteter, der understøtter fastholdelsen af eleverne i praktikken på SOSU-uddannelserne
En aktiv ungepersonalepolitik på social og sundhedsuddannelserne
Vi vil med dette projekt sikre at vores unge elever fået et godt og sjovt ungdomslivs, samtidigt med at der fastholdes en høj faglig læringsudvikling og eleverne fastholdes i praktikforløb. Eleverne skal understøttes i blot at være unge, mens de uddannes til arbejdsmarkedet
En aktiv ungepersonalepolitik på social og sundhedsuddannelserne
Kunsten ind i SOSU-uddannelsen
Projektet har til hensigt at styrke den almene dannelse ved at give eleverne en oplevelse af, at der igennem kunsten kan opnås nye indsigter og perspektiver. Med udgangspunkt i donerede værker fra Statens Kunstfond aktiveres kunsten ind i undervisningen. Værkerne anvendes som afsæt til anderledes perspektiver på elevernes fagidentitet og samt erfaringer fra praksis.
Kunsten ind i SOSU-uddannelsen
Digital vidensdelingsplatform for innovationsmateriale på SOSU-skoler
En digital platform til innovationsundervisningsmateriale på SOSU-skolerne. Platformen skal være et "mødested" for landets SOSU-faglige innovationsundervisere, og skal baseres på det gode arbejde, der allerede udvikles og udfoldes på skolerne. Platformen skal indeholde alt fra det lille input til inspiration til innovationsundervisningen til udviklede undervisningsforløb og meget mere.
Digital vidensdelingsplatform for innovationsmateriale på SOSU-skoler
Fra kompetenceløft til øget gennemførelse
Når Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik sætter aftryk på både undervisere, organisation og elever. Hvordan får vi som erhvervsskoler det optimale ud af undervisernes deltagelse i DEP? Det spørger vi om i projekt ’Fra kompetenceløft til øget gennemførelse’.
Fra kompetenceløft til øget gennemførelse
Pædagogisk ledelse af professionel læring i lærersamarbejde
Projektets grundtanke er, at elevernes læring og trivsel øges når lærerne arbejder sammen på en måde der skaber professionel læring. Professionel læring handler om at man som lærer (og leder) fokuserer på eleverne og erhverver sig de kompetencer der skal til for at imødekommer elevernes læringsbehov.
Pædagogisk ledelse af professionel læring i lærersamarbejde
Sæt strøm til sproget
Hvordan samtaler man med en ældre dame om hendes diabetes på engelsk? Engelsk er vigtigt at kunne som omsorgsmedarbejder, men det kan være svært at lære faglige ord og begreber og samtale på engelsk. Kan vi forbedre dette ved at bruge nye metoder med anvendelse af IT værktøjer og praksisnært indhold?
Sæt strøm til sproget
Digital dannelse på erhvervsskoler
Begrebet digital dannelse er højaktuelt i uddannelsesverdenen i øjeblikket med et allestedsnærværende internet og konstant adgang til sociale medier, hvilket kan medføre udfordringer for eleverne - også i skolernes dagligdag. Dette projekt, som afvikles i samarbejde med Tradium, har til formål at afklare skolernes opgaver og roller i forhold til at opøve elevernes digitale dannelse samt at udvikle og implementere undervisningsforløb omkring digital dannelse.
Digital Dannelse på erhvervsskoler