Social inklusion med fokus på interkulturalitet

Hvordan italesætter og møder elever og undervisere interkulturalitet på en måde, der fremmer social inklusion?

Det er vigtigt, at elever på landets social- og sundhedsskoler kan fungere sammen på tværs af eksisterende grupperinger. Både under uddannelsen og som færdiguddannede social- og sundhedshjælpere eller -assistenter skal de have kompetencer til at etablere gode og bærende relationer til andre på tværs af sociale, kulturelle og etniske tilhørsforhold.

Samtidig peger flere undersøgelser på, at etniske minoriteter i højere grad mistrives og oftere føler sig ensomme på uddannelsen. Dette kan resultere i højere fravær og skolefrafald.

Derfor vil vi i dette projekt arbejde med, hvordan både elever og undervisere kan arbejde med social inklusion på tværs af elevers forskelligheder.

Med projektet ønsker vi at arbejde med social inklusion, med fokus på interkulturelle kompetencer.

Projektet skal bidrage til at fremme dannelsen af bærende sociale relationer mellem vores elever på tværs af sociale, kulturelle og etniske baggrunde, og derved styrke elevernes trivsel og udvikling.

Resultater

I projektet har vi udviklet en hjemmeside, hvor du både kan finde forskningsundersøgelser, inspirationsvideoer, afrapportering og de 12 forskellige undervisningsmaterialer, der er udviklet ifm. projektet.

Undervisningsmaterialerne er udarbejdet ud fra en anerkendende og ressourceorienteret tilgang, med henblik på at styrke den sociale inklusion på tværs af sociale, kulturelle og etniske baggrunde samt at styrke elevernes interkulturelle og relationelle kompetencer.

Hvert undervisningsmateriale beskriver mål, læringsforudsætninger, indhold mm., så du let kan anvende det i din undervisning.

Find materialerne her

Projektet forventede output

Det overordnede formål med projektet er at øge den sociale inklusion på tværs af sociale, kulturelle og etniske baggrunde.

Dette sker gennem:

• At øge skolernes viden og forståelse af dynamikken i tværkulturelle ungdomsgrupper samt problemstillinger vedrørende interkulturalitet på arbejdsmarkedet.

• At udvikle færdigheder til at tale om interkulturalitet.

• At udvikle elever og underviseres interkulturelle kompetencer.

Projektets konkrete resultater bliver undervisningsforløb på Grundforløb 2, som skal udvikle færdigheder til at tale om etniciteter m.m. samt udvikle elevernes interkulturelle kompetencer.

Derudover udmunder projektet i udvikling af strategier til at styrke den sociale inklusion på tværs af sociale, kulturelle og etniske baggrunde.

Er du interesseret i at høre mere om projektet, er du velkommen til at kontakte projektleder Anna Opstrup Larsen på AOL@sosuranders.dk

Projektet afvikles i et samarbejde mellem Randers Social- og Sundhedsskole, SOSU FVH, Social- og Sundhedsskolen Skive, Thisted, Viborg, Social- og Sundhedsskolen Midt- og Vestjylland, SOSU Østjylland, med konsulentbistand fra Danmarks Videnscenter for Integration.

Projektet er finansieret af Region Midtjyllands uddannelsespulje.