Pædagogik og didaktik
Igangværende projekter

Complementum – øget gennemførelse gennem styrkelse af læring, fællesskaber og overgange
Projektet skal understøtte skolerne i at kunne understøtte elever med særlige behov i højere grad, med udvikling af undervisningsformer og arbejdsformer, samt udvikling af den støtte og de ressourcer, skolerne stiller til rådighed for eleverne med henblik på forebyggelse af frafald på velfærdsuddannelserne.
Læs om Complementum – øget gennemførelse gennem styrkelse af læring, fællesskaber og overgange her
Udvikling af nye didaktikeres professionelle dømmekraft
Projektet udvikler praksisnære pædagogisk-didaktiske kompetenceudviklingsforløb, der udvikler nye didaktikeres professionelle dømmekraft. Der udvikles forskellige designs for pædagogisk kompetenceudvikling samt podcast og/eller videoer om, hvordan man kan tilrettelægge og gennemføre pædagogisk-didaktiske kompetenceudviklingsforløb for nye undervisere.
Udvikling af nye didaktikeres professionelle dømmekraft
Udvikling af faglig læsning for øget gennemførelse
Projektet skal udvikle en model for, hvordan man kan arbejde systematisk med faglig læsning, så elever får lettere ved at tilegne sig uddannelsernes mange og fremmedartede fagord.
Udvikling af faglig læsning for øget gennemførelse
Capacity Building i erhvervsskoler, handler om at opbygge erhvervsskolers organisatoriske ressourcer til at både at forbedre elevernes læringsudbytte samt styrke skolernes kapacitet til at håndtere forandringer.
Capacity Building i erhvervsskoler, handler om at opbygge erhvervsskolers organisatoriske ressourcer til at både at forbedre elevernes læringsudbytte samt styrke skolernes kapacitet til at håndtere forandringer. Formålet med projektet er at opbygge erhvervsskoleledere- og underviseres kompetence til at fremme professionelle læringsaktiviteter med henblik på organisatorisk Capacity Building.
Læs om Capacity Building in VET herAfsluttede projekter

Læs om Fra kompetenceløft til øget gennemførelse her
Når Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik sætter aftryk på både undervisere, organisation og elever. Hvordan får vi som erhvervsskoler det optimale ud af undervisernes deltagelse i DEP? Det spørger vi om i projekt ’Fra kompetenceløft til øget gennemførelse’.
Fra kompetenceløft til øget gennemførelse
Kunsten ind i SOSU-uddannelsen
Projektet har til hensigt at styrke den almene dannelse ved at give eleverne en oplevelse af, at der igennem kunsten kan opnås nye indsigter og perspektiver. Med udgangspunkt i donerede værker fra Statens Kunstfond aktiveres kunsten ind i undervisningen. Værkerne anvendes som afsæt til anderledes perspektiver på elevernes fagidentitet og samt erfaringer fra praksis.
Læs om Kunsten ind i SOSU-uddannelsen her
Pædagogisk ledelse af professionel læring i lærersamarbejde
Projektets grundtanke er, at elevernes læring og trivsel øges når lærerne arbejder sammen på en måde der skaber professionel læring. Professionel læring handler om at man som lærer (og leder) fokuserer på eleverne og erhverver sig de kompetencer der skal til for at imødekommer elevernes læringsbehov.
Læs om Pædagogisk ledelse af professionel læring i lærersamarbejde her