Udvikling af nye didaktikeres professionelle dømmekraft - materialer

Vi har udviklet 4 forskellige indsatser, som faciliterer pædagogisk onboarding på både et individuelt og kollaborativt niveau. Det handler om:

• ’Erfagruppe’ - et rum for nyansatte undervisere, hvor de drøfter og kvalificerer undervisning og underviserrollen
  • ’Læring i teams’ - et fælles rum for medarbejdere i afdelinger/enheder til kontinuerligt at reflektere over og forbedre sin praksis
  • ’Læringsmakker’ – et forløb, hvor den nyansatte underviser sammen med en erfaren underviser drøfter didaktik, pædagogik og underviserrollen
  • ’Værktøjskasse’ – en basic onboarding med grundlæggende information og værktøjer

Vi tror på, at nyansatte undervisere skal anses som praksiseksperter, hvis viden og erfaring skal indgå i den fælles udvikling af underviserrollen og undervisningen. Nyansatte undervisere skal ikke ‘formes ligesom de andre’, men indgå som forandringsagenter, hvis nysgerrighed og tvivl skal være med til at forandre og kvalificere pædagogisk-didaktisk praksis. Vi lægger også vægt på, at nyansatte undervisere træder ind ad døren med forskellige pædagogisk-didaktisk baggrund, og at pædagogiske kompetenceudviklingsforløb skal tage hensyn til denne diversitet.

Her på siden kan du dykke ned i de forskellige indsatser og finde materiale til selv at sætte i gang. Du kan også dykke nærmere ned i processen bag det hele og blive klogere på følgeforskningens pointer om tvivl og professionel dømmekraft.

Vi står klar til at fortælle meget mere og kommer gerne på besøg på din skole. Kontakt projektleder Anna Opstrup Larsen (aol@sosuranders.dk) eller følgeforsker Anne-Birgitte Rohwedder (abro@ikl.aau.dk) for sparring.

Erfagruppe
Randers Social- og Sundhedsskole har arbejdet med indsatsen 'Erfagruppe'. I materialepakken finder du materialer, som bruges i forbindelse med forløbets faser. Faserne beskrives i dokumentet 'Design for erfagruppe Randers Social- og Sundhedsskole'.

DOWNLOAD MATERIALET OM ERFAGRUPPE HER

Læringsmakker
Aarhus TECH har arbejdet med indsatsen 'Læringsmakker'. I materialepakken finder du materialer, som bruges i forbindelse med indsatsen.

DOWNLOAD MATERIALET OM LÆRINGSMAKKER HER

Læring i teams
Mercantec har arbejdet med indsatsen 'Læring i teams'. I materialepakken finder du materialer, som bruges i forbindelse med indsatsen.

DOWNLOAD MATERIALET OM LÆRING I TEAMS HER

Forskningsrapport
Anne-Birgitte  Nyhus Rohwedder har skrevet forskningsrapporten 'Didaktisk Onboarding I Erhvervsskolen'

FIND DEN HER

Baggrundsmateriale om projektet
Udviklingen af designs for pædagogisk onboarding kræver tid, struktur og samarbejde.

Her finder du noget af det materiale, vi har brugt i udviklingen af de lokale designs – sammen med forskningsrapporten kan dette bruges som afsæt for jeres arbejde med at udvikle pædagogisk onboarding i jeres organisation.

De fire indsatser i pædagogisk onboarding

Udvikling af lokalt design for pædagogisk onboarding

Beskrivelse af lokalt design for pædagogisk kompetenceudvikling

Logbog til arbejdet med pædagogisk onboarding

Podcast om erfaringerne i projektet

Nye didaktikere #1
Hør projektledernes erfaringer med læring i teams, læringsmakkere og brug af erfagrupper.

Deltagere:  Anna Opstrup Larsen, læringskonsulent, Randers Social- og Sundhedsskole, Jesper Ekstrand Madsen, Videnscenterchef, Videnscenter for automation og robotteknologi, Mercantec og Søren Berg Knudsen, chefkonsulent, Aarhus TECH.

Vært: Lene Grønborg Poulsen.

HØR PODCASTEN HER

Nye didaktikere #2
De tre projektledere fortæller om de udfordringer, de mødte i projektet. Afsluttende får du desuden deres bedste råd til andre skoler.

Vært: Lene Grønborg Poulsen.

HØR PODCASTEN HER