Oplæringsvejledning for PAU-vejledere
LURE-materiale
LURE står for Læring, Undren, Refleksion, Evaluering.
Materialet skal hjælpe eleverne til at blive endnu bedre til at undre sig, reflektere og dokumentere gennem deres uddannelse.
LURE indeholder forskellige metoder for at tilgodese, at alle har forskellige tilgange til at læring. Du kan hente de forskellige metoder her:
- LURE - Dagens refleksion
- LURE - Refleksionscirklen
- LURE - Nonstop-skrivning
- LURE - Ugens refleksion
- LURE - Fagord og fagbegreber
- LURE - Fagord og fagbegreber
- LURE - Evaluering af praktikoplevelse
- LURE - 3-2-1-evaluering
- LURE - Selvevaluering "sikker viden"
- LURE - Læringstransfer SUMO
- LURE - Refleksion over feedbackspørgsmål
Den samlede LURE-bog
LURE for tosprogede
- LURE - Dagens refleksion
- LURE - Refleksionscirklen
- LURE - Refleksion og observation
- LURE - Nonstop-skrivning
- LURE - Ugens refleksion
- LURE - Sprog
- LURE - Mindmap
- LURE - Læring i skole og praktik
- LURE - Dansk tilegnelse i praktik
- LURE - 3-2-1 Evaluering
- LURE - Selvevaluering af sikker viden
- LURE - Læringstransfer SUMO
- LURE - Refleksion over feedbackspørgsmål
Oplæringsmål - de første fire uger
For elever startet på uddannelsen efter 1.8.2016
Efter aftale i det lokale uddannelsesudvalg for det pædagogiske område arbejder eleverne i den første fire ugers oplæringsforløb med følgende udvalgte oplæringsmål.
Eleven kan igangsætte leg og aktiviteter, der medtænker køn, inkluderende processer og fællesskaber
- Eleven skal deltage i legen med børnene, og kunne lave en egen refleksion, Enten skriftligt eller mundtligt.
- Eleven skal planlægge og deltage i nogle lege med børnene/barnet.
- Eleven skal undersøge, hvad institutionens holdning er til inkluderende processer og fællesskaber, eventuelt debatter det med praktikvejlederen.
- Personalet hjælper børnene, med at etablere venskaber og relationer.
Eleven kan understøtte målgruppens kompetencer til at etablere venskaber og indgå i relationer
- Eleverne skal iagttage, hvordan personalet hjælper børnene, hjælper børnene, med etablere venskaber og relationer. Ud fra iagttagelsen og sparring med oplæringsvejlederen, skal eleven prøver at understøtte børnenes venskaber.
Eleven kan selvstændigt og i samarbejde med andre skabe rammer for det pædagogiske måltid og igangsætte samtaler om kultur, sunde valg og livskvalitet
- Eleven skal aktivt være med til at etablere måltidet, være en eksemplarisk rollemodel for børnene, i forhold til det sunde valg. Eleven skal kunne indgå i de daglige rutiner, i forbindelse med afviklingen af måltidet.
Erklæring om oplæring
Erklæring om oplæring - elever startet efter 1. august 2015
Standpunktsbedømmelse
Oplæringen skal give eleverne mulighed for at tilegne sig erhvervsfaglig kompetence i et fagligt funderet praksisfællesskab gennem udførelse af og refleksion over daglige arbejdsopgaver inden for området.
Standpunktsbedømmelse i oplæringen
Ved slutningen af hver oplæringsforløb afgiver oplæringsstedet en erklæring om oplæring. Heraf fremgår vurderingen af elevens standpunkt, vurderet i forhold til de enkelte oplæringsmål samt bedømmelsen "godkendt/ikke godkendt"
Ved slutningen af 1. oplæringsforløb giver oplæringsstedet en erklæring om oplæring, som indeholder en vejledende standpunktsbedømmelse: ”Godkendt/ikke godkendt”
Ved slutningen af 2. oplæringsforløb giver oplæringsstedet den endelige standpunktsbedømmelse/praktikerklæring, som skal være ”Godkendt” for at eleven kan gå op til den afsluttende prøve. Begge vurderinger sker ud fra de samlede mål for oplæringen.
Besøg på oplæringsstedet
Der kan tilbydes besøg efter behov.