Jeanett er social- og sundhedsassistent: Der er kommet flere komplekse opgaver

De seneste år har arbejdet som social- og sundhedsassistent udviklet sig i en mere specialiseret retning og opgaverne er blevet mere krævende.

Jeanett Blåbjerg Brixen har arbejdet 11 år som social- og sundhedshjælper inden hun valgte at læse videre til social- og sundhedsassistent. Hun kunne se, hvordan hendes fag udviklede sig og hun var tiltrukket af at få mere ansvar og selvstændigt kunne løse flere opgaver. Sidste forår blev hun uddannet social- og sundhedsassistent og har nu valgt at arbejde med ældre på Ældrecentret Kildevang i Langå, hvor hun nyder at arbejde med hendes nye opgaver.   

- Jeg har været mange år inden for faget og har set, hvordan det udvikler sig. Der er kommet flere komplekse opgaver, vi som social- og sundhedsassistenter skal løse. Især den tværfaglige sparring med forskellige specialister hvor vi ser på, hvordan vi kan opnå den mest optimale pleje for borgeren, synes jeg er spændende, fortæller hun og fortsætter.

Et skridt foran

Særligt har social- og sundhedsassistentfaget de seneste år udviklet sig i en retning, hvor opgaver med sygepleje og sundhedspleje fylder mere, da mange af opgaverne flyttes fra sundhedsvæsnet og ud i kommunerne.

- Vores opgave handler om at lære borgeren at mestre deres eget liv med de funktionsnedsættelser de har. Vi ser oftere og oftere, at folk er indlagt i kortere tid og så er det os som social- og sundhedsassistenter, der skal løse opgaverne med pleje efter en indlæggelse. Sammen med borgeren skal vi og sygeplejerskerne lægge en plan for, hvilken behandling borgeren skal have og hvordan vi når de mål. Det kan også være psykisk støtte over for borgeren og meget ofte over for de pårørende, siger hun og fortsætter. 

- Vi har mange bolde i luften og vi er ofte tovholdere for andre faggrupper. Det er os, der kender borgeren og i den daglige kontakt, kan vi i samarbejde med borgeren observere eventuelle problemer og handle på tingene. Vi skal være et skridt foran, siger hun.  

Vigtigt med kram og lyttende ører

Derfor er den personlige kontakt til borgeren også en af de vigtigste opgaver for Jeanett Blaabjerg Brixen.

- At holde i hånden, give et kram og lytte på, hvad de siger og hvordan de har det er også vigtigt for at du kan udføre dit arbejde ordentligt. Har du en god relation til borgeren, så kan du få lov at komme et spadestik dybere. Du får et uddybet syn på borgeren og de er mere ærlige omkring, hvordan de har det. De bliver trygge ved dig og har tillid til, at du har styr på det som fagperson, siger hun.