Tidlig opsporing - børn i udsatte positioner
Efter uddannelsen kan du med afsæt i arbejdet omkring tidlig opsporing af børn (0 til 6 år) i udsatte positioner, arbejde ud fra trivselsdimensioner, og anvende objektive observationer og analysemetoder i udarbejdelsen af en trivselsvurdering. Du vil ligeledes kunne medvirke ved udarbejdelse af en handleplan i samarbejde med forældre og andre samarbejdspartnere.
Målgruppe
Pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere og dagplejere.
Kursusdatoer
Kurset varer 2 dage.
Kursusdage: 1. – 2. marts
Alle dage fra kl. 08.00 – 15.24.
Efter kurset kan du:
- Med forståelse for overordnede målsætninger, medvirke til tidlig opsporing og indsats for børn i udsatte positioner.
- Reagere på bekymring, på baggrund af viden om de fire trivselsdimensioner.
- Observere ud fra strukturende, anerkendte og professionelle observationsredskaber.
- Medvirke ved udarbejdelse af en objektiv individuel trivselsvurdering.
- Anvende handleguides og værktøjer i udarbejdelse af en handleplan for en tidlig indsats.
- Indgå i en væsentlig, respektfuld dialog med forældrene om barnets trivsel og behov.
- Beskrive og begrunde situationer som grundlag for analyse, refleksion og nye handlemuligheder i et helhedsorienteret samspil med forældre, barnet og tværfaglige samarbejdspartnere.
- Reflektere over egen rolle i relationerne til forældre og det tværfaglige samarbejde.
Kurset består af ét fag
AMU nummer: 48668
Tidlig opsporing - børn i udsatte positioner (2 dage)
Med forståelse for overordnede målsætninger, kan deltageren medvirke til tidlig opsporing og indsats for børn i udsatte positioner. Herunder vil deltageren kunne: - Reagere på bekymring, på baggrund af viden om de fire trivselsdimensioner - Observere ud fra strukturerede, anerkendte og professionelle observationsredskaber- Medvirke ved udarbejdelse af en objektiv individuel trivselsvurdering - Anvende handleguides og værktøjer i udarbejdelse af en handleplan for en tidlig indsats - Indgå i en væsentlig, respektfuld dialog med forældrene om barnets trivsel og behov - Beskrive og begrunde situationer som grundlag for analyse, refleksion og nye handlemuligheder i et helhedsorienteret samspil med forældre, barnet og tværfaglige samarbejdspartnere - Reflektere over egen rolle i relationerne til forældre og det tværfaglige samarbejde.
Læs mere om faget på UddannelsesGuiden
Kursister med videregående uddannelse skal betale fuld pris. Se fuld pris på voksenuddannelse.dk
Hvis du vil tilmelde dig et enkelt fag, så henvend dig til uddannelsesstedet.