Ny app til bevægelse i undervisningen


45 minutters bevægelse om dagen! Det er et af elementerne i den nye erhvervsuddannelsesreform, der blev implementeret på Randers Social- og Sundhedsskole i august 2015.

”Vi stillede os selv spørgsmålet: Hvordan får vi bevægelse i undervisningen på en faglig måde, som samtidig er sjovt og motiverer eleverne i hverdagen?”, fortæller uddannelsesleder og pædagogiske supporter Anne-Birgitte Rohwedder fra Randers Social- og Sundhedsskole.

Svaret blev SoSurandersMissionen, som er en app til elevernes smartphones. App’en er opbygget med forskellige missioner, som eleverne sendes ud på, og via fotos og videoer skal de dokumentere deres svar.

Gamification skal motivere
Det er erhvervsskolernes forlag Praxis, der sammen med SOSU-skolerne i Randers, Sjælland og Sønderjylland har udviklet app’en. ”Vi har taget udgangspunkt i gamer universet, som de unge jo kender i forvejen. Via konkurrencer med point og muligheden for at blive klassens vinder eller højdespringer, motiverer vi eleverne til bevægelse og læring”, siger Martin Rance fra Forlaget Praxis.

Og det virker. Patrick Hedegaard, som er pædagogisk assistentelev, er begejstret for skolens nye app: ”Det er sjovt og giver læring på en anden måde. At man kan konkurrere mod de andre fra ens hold, gør blot udfordringen mere spændende og motiverende”.

200 missioner er klar til brug
App’en har indtil videre over 200 missioner, som underviserne kan sende eleverne ud på. Det kan for eksempel være at lave og fotografere bevægelser, der relaterer til Maslows behovspyramide. Der er også missioner, som har fokus på samarbejde, fx at fire personer skal lave en opstilling, hvor kun to fødder rører jorden. Skolens mentorer vil også kunne bruge app’en. Hvis man har elever, som har svært ved at møde til tiden, kan en mission være, at de hver morgen skal tage et billede af dagens avis på skolens bibliotek kl. 8.

Mulighederne mange, det kan underviser Lotte Roed bekræfte: ”Jeg glæder mig til at tage app’en i brug i min undervisning. De 45 minutters bevægelse i undervisningen bliver en spændende udfordring, som jeg nu har fået en masse idéer og redskaber til at løse”.