Leg og læring med digitale medier i dagtilbud

 

Digital legekultur er en central del af børns hverdag. Digitale medier i den pædagogiske praksis åbner for nye muligheder for aktiviteter, lege og udfordringer, der stimulerer børns udvikling og fremmer det sociale samspil.

På dette kursus udvikler du dine kompetencer, så du i endnu højere grad kan understøtte børnenes kreativitet i medier og udforske aktuelle spil og diverse Apps til leg og læring. Kurset giver dig mulighed for at møde og afprøve nye teknologier som Osmo, Blue-Bot, Dash and Dot, interaktivt legetøj og Green Screen.

Målgruppe

 

Pædagogiske assistenter, dagplejere og pædagogmedhjælpere

Indhold

  • Tilrettelæggelse af pædagogiske aktiviteter med digitale medier
  • Digitale mediers muligheder
  • Introduktion til og vurdering af forskellige interessante Apps - afpasset til forskellige målgrupper
  • Leg og læring med digitale medier ex. sprogstimulering, udeaktiviteter og digitale mikroskoper
  • Digitale fortællinger og digitale bøger
  • Medieproduktion ex. foto, collage, digitale bøger, film/ iMovie og Green Screen
  • Intro til robotter
  • Brug af digitale medier for børn med særlige behov
  • Drøftelser om børns digitale færdigheder og dannelse
  • Mål og retningslinjer for anvendelsen af de digitale medier i den pædagogiske praksis

Datoer

Antal dage: 5

Modul 1: 21. marts 2019 - 22. marts 2019

Modul 2: 28. marts 2019, 4. april 2019 og 11. april 2019

Kurset består af ét fag

AMU nummer: 47732

Leg og læring med digitale medier i dagtilbud (5 dage)

Ud fra kendskab til den digitale teknologis muligheder kan deltageren sammen med børnene gå på opdagelse i de digitale udtryksmuligheder og derigennem fremme børns evne og lyst til at udtrykke sig kreativt.Deltageren kan tilrettelægge pædagogiske aktiviteter med inddragelse af digitale medier, som fremmer det sociale samspil og det enkelte barns udvikling. Som en del af det arbejde har deltageren forståelse for de digitale mediers særlige muligheder og begrænsninger for børn med særlige behov. På baggrund af etiske og pædagogiske kriterier kan deltageren sammen med børnene udforske og vurdere aktuelle spil og programmer til leg og læring.Med udgangspunkt i børns nysgerrighed og vidensbehov kan deltageren desuden støtte og inspirere børn i at gøre brug af videnssøgning på nettet.Ydermere kan deltageren bidrage til at formulere mål og retningslinjer for anvendelsen af de digitale medier i den pædagogiske praksis

Læs mere om faget på UddannelsesGuiden
Randersafdelingen
Minervavej 47
8960 Randers SØ
731409amu190321r 21-03-2019 11-04-2019 Ingen 08:00 - 15:24 18 07-02-2019
Pris 0 kr.

Kursister med videregående uddannelse skal betale fuld pris. Se fuld pris på efteruddannelse.dk

Hvis du vil tilmelde dig et enkelt fag, så henvend dig til uddannelsesstedet.